A Microsoft kitalált valami nagyon hipster dolgot, a csináld magad játékot teljes áron.
Gyerekkorom óta játszom videojátékokkal. Olyan 4 éves ha voltam, de már a controllert gyűrtem. Ez ellenére nagyon sokat játszottam a szabadban is. Akkoriban nem volt internetünk sőt, számítógépem sem, ezért sokszor választhattam a konzol, vagy a napsütés között. A két tevékenység mindig arányosan oszlott meg, egyfajta egyensúlyt teremtve az életemben. Nem volt probléma egyikből sem, persze fiatalabb koromban én is ordibáltam a TV előtt, ha szétrúgta a fenekem a játék. Mindkét dolog az akkori agyam különböző részeit stimulálta. Játszottam volna egész nap a szabadban, vagy a konzol előtt, de mindig hiányzott valami. A kettő egyvelege.
15-20 éve a játékok inkább egyfajta magányos farkas üzemmódban kerültek fogyasztásra, amíg a barátokkal az ember bármikor összefuthatott "a valóságban". A Microsoft viszont forradalmasította a konzolos online játék fogalmát.
Nem is kellett kimozdulnunk, hogy barátainkkal, vagy akár külföldi játékosokkal mérkőzzünk meg. Igen, a Dreamcast is online képes volt, de az Xbox Classic tette mindenki számára gyorssá, elérhetővé ezt a lehetőséget. Az Xbox Live a Microsoft büszkeségévé avanzsált, és még 2018-ban releváns a rendszer. Ennek rengeteg üzleti oka van.
Az Xbox One jelenleg a PS4 eladásainak felét éri el, így ebben a piaci helyzetben több stratégia válik szükségszerűvé. Ezek amolyan védekező funkciót látnak el. Az egyik az exkluzívok lennének, viszont tegye a szívére a kezét még a legkomolyabb fanboy is, és vallja be, hogy a felhozatal elég gyatra. Ezt az MS is elismerte, tud a dologról. Ezért az online előfizetéses rendszerre, és az online multiplayer élményre tette a hangsúlyt (a kicsit szebb grafikájú multi címek, és a visszafele kompatibilitás mellett persze).
Fizess a semmiért?
A Microsoft legújabb játéka, a Sea of Thieves pár nap alatt a "No Man's Sea" nevet kapta, és internetes MEME lett belőle. Körülbelül a nagy port kavart No Man's Sky szintjére került le ez a valaha ambiciózus, és nagyon tolt "játék". Hatalmas reklám, a semmiért. A legelső trailer/bejelentés még 2015-ös E3-mon (tévedhetek) történt, és már akkor egy hatalmas valaminek volt ígérve. A játék, az istenként tisztelt (és ha így halad pusztuló) Rare csapatától, ami megváltoztatja az Xbox One-ról kialakult vegyes szájízt. Unikornisként száll majd le hozzánk szivárványt pukizni.
Legtöbbünk állítása szerint, a játék egy hatalmas félkész üresség. A tartalom hiánya (az open world játékok alapja a gazdag tartalom lenne, de a többség azt nem tudja ezt teljesíteni; mégis divat ez a játéktípus) szembeötlő. Az elvakult Xbox tulajok azzal nyugtatgatják magukat (hamisan), hogy csak várjunk egy-két frissítést, és a játék jobb lesz.
Ez a Microsoft új modellje? Félkész játékot teljes áron való árusítása úgy, hogy majd hónapok múlva remélhetjük a teljes árú játékélményt?
A probléma mély, mint az óceán.
A cikk ellején nem azért nosztalgiáztam, mert öregnek akarok tűnni. Igazából azért, mert a Sea of Thieves próbálna két dolgot összehozni. Barátokkal való közös beszélgetés, és a videojátékozás élményét. De, ez a kettőt nem feltétlen jó keverni. A játék dolga a meglévő kaland megélése, nem pedig a kaland generálása. Az akadályok leküzdése és nem az, hogy mi csináljunk görcsösen kalandot. Egyfajta lágy vezetése a játékosnak egy adott cél elérésben, vagy feladat megoldásában. A Minecraft lehetne egy kivétel, de a pozitívum abban van, hogy kreativitásunkkal kell kreálnunk kisebb akadályokat. Unalmasnak hangzik, de a kreativitás viszi a hátán a játékot, ettől érdekessé válik.
PUBG, Fortnite, Siege, GTA, és valamennyi online játék kitűz egy alap célt, ami sosem változik. Légy az első, ölj meg mindenkit, éld túl stb. Mindezt gyors és reaktív játékmenettel. Ha az új játékodban az egyetlen, amit megemlítenek az a tengervíz fizikája, ott nagyon nagy problémák vannak. A tenger, a hajózás mind túlságosan tág célt ad számunkra, és a fókusz eltűnik. A haverokkal egy laza, ok nélküli hajóút lesz a vége, és nézhetjük az erőforrást zabáló víz fizikáját.
Úgy gondolom: A játék legnagyobb gond a kivitelezést leszámítva az alapötlet. Egy játék, ahol nem megéljük, hanem kreáljuk a kalandot nem feltétlenül ültethető át egy interaktív formátumba. Fókusz és tartalom nélkül a haverokkal online játszani nem jó. Inkább találkozzunk élőben.
Ha Te is mindenhol ott vagy, akkor valamelyiket tedd meg:
➡️ Facebook: Nyomj egy Like-ot a Konzol Junkie Facebook oldalára
➡️ Insta: @ziivagyok
➡️ Youtube: Konzol Junkie
➡️ Twitch: Ziivagyok
➡️ Twitter: @ziivagyok
Együttműködési lehetőségért keress fel a konzoljunkie@gmail.com címen.