Félrevezető marketing, csalódott vásárlók, túlhajtott fejlesztők és botrány. Megjelent a Cyberpunk 2077.
Legutoljára az 1. Assassin's Creed megjelenése előtt voltam ennyire izgatott, mint pár hete. Az első trailer óta hatalmas rajongója voltam a játéknak, mert tetszett a környezet és olyat ígértek, amit eddig nem láttunk. 2020-ban ismét éreztem ezt az érzést. A GTA és Deus Ex eltitkolt szerelemgyermekeként tekintettem a legelső teaser és hírek óta a Cyberpunk 2077-re. A Witcher-be vetett bizalmam pedig megerősítette bennem a gondolatot, hogy "semmi baj nem történhet". Hatott a reklám.
A Cyberpunk 2077 már évekkel ezelőtt fejlesztés alatt volt. Az alkalmi "még várjatok egy kicsit" trailerek építették az emberekben a bizalmat és azt hihettük, hogy azért kell ennyi idő hozzá, mert a játék maga lesz a tökéletesség mintapéldája. Ez is csak egy modern játék azok minden negatívumával (van pozitív is). Az elmúlt hónapokban már mozgásban is láthattuk a játékot, annak lenyűgöző környezetét és grafikáját. A botrány sem maradt el, amikor kiderült, hogy a karakterünk nemi szervét is megformálhatjuk (amúgy nem nagy szám). Épült a tökéletes marketing kampány. Azt a látszatot kaptuk, hogy olyat látunk és tapasztalunk, amit sosem. Ezért is tapsoltunk a többszöri csúszás ellenére is, és nem vált gyanússá, hogy valami nincs rendben.
Tetszik a blog?
Oszd meg ismerőseiddel, barátaiddal és segítsd a blogot abban, hogy többen olvassák!
Megtévesztett előrendelők
A CD Projekt Red megtévesztette a vásárlókat, különösen azokat, akik az előző generációs konzolokon játszanak. Volt már szó arról, hogy túl ambiciózus a játék és ezeken a verziókon szimplán csak fut, de mindenki nyugodjon meg, nem lesz gond. Fel sem tűnt, de a megjelenés táján (vagy aznap) láthattunk először igazi játékmenet videót a PS4 és Xbox One változatból. Nem véletlen, mert a CDPR szépen eltitkolta, hogy ezeken a gépeken úgy fut a játék, mint egy krumplin, és a többszöri csúszás ellenére is befejezetlen maradt. Az elmúlt hónapokban NEM láthattuk ezeket a verziókat, mert annyira gyengén muzsikál a játék, hogy titkolni kellett (meg volt tiltva a gameplay posztolása). Mégis hagyták, hogy előrendeljük, megvegyük azt.
A közösségi médián azonnal kifejezték a játékosok a véleményüket videók és meme-k formájában. A CDPR napokig hallgatott a hazugságukról, mint egy profi politikus. Aztán az egyik első életjelet egy pofás kis posztban adta magáról, ahol közlésre került, hogy hány milliós eladást produkált a játék az első napon. Később már a híroldalakon lehetett olvasni a megdöntött rekordokról és arról, hogy a bevétel már az első napokban megtérítette a készítési költséget.
Egy hibás, be nem fejezett játékot simán megvett a félrevezetett vásárlók egy része, amiből a cég profitált és az orrunk alá is dörgölte.
Kifogások és tisztogatás
A közösségi média és az elégedetlen vásárlók visszhangja miatt a CDPR részvényei hatalmasat zuhantak a tőzsdén. A befektetők sem elégedettek a vásárlók is mérgesek, mégis túléli ezt a cég. Ugyanis, a játékosok kiállnak mellettük. Az egyik álláspont a hibás játék mellett, hogy "A mai játéknál ne lepődj meg, ha utólag kell javítani". Nevetséges. Egy évekig fejlesztett játéknál elfogadhatatlan, hogy lassan a frissítések többet foglalnak, mint a COD Warzone alap verziója. Nem kötelező félkész terméket kiadni. Köszönöm, de nem szeretnék 20-22 ezer forinttért béta tesztelő lenni, amikor egy teljes értékű termék volt reklámozva és ennek az árát fizettem ki. Szó sem volt róla, hogy az elfogadható szintet sem fogja produkálni és akár hónapokba telhet a teljes javítás.
A másik kifogás, hogy "Ez egy next-gen játék". Ez szintén egy rossz érv, mert a játék nem 2-3 éve van fejlesztés alatt, hanem sokkal régebben kezdték el. Akkor még szó sem volt a következő generációról és az eltelt évek alatt igazán javíthattak volna legalább annyin, hogy a térkép ne fagyjon be, vagy az autóban a kameraváltás működjön (saját tapasztalat).
A helyzet az, hogy megígértek nekünk egy minőséget és elhazudták a hibákat. A pénzünket örömmel elvették egy olyan termékért cserébe, ami a last-gen felhasználók nem láthattak. A hírverést pedig felhasználták a rekordok döntögetésére. Ha nem a CDPR lenne és nem a Cyberpunk 2077, akkor nagyobb lenne a felháborodás. Emlékezzünk vissza a Mass Effect: Andromeda botrányos megjelenése majdnem teljesen elsöpörte a sorozatot.
A modern játékok hazugsága
Emlékeztek azokra az időkre, amikor megvetted a játékot, bepattintottad a lemezt és néhány bug-ot leszámítva a játék élvezhető volt? Ez ma már elég nagy kincsnek számít és nem új dolog a méretes "Day 1 patch" fogalma. Az előző bejegyzésemben írtam, hogy egyes játékaim sokat foglalnak. A Cyberpunk 2077 indulása nálam sem volt zökkenőmentes. Megszokott telepítés, majd várakozás, mire lejön egy javítás. Nincs rossz internetem, de így is körülbelül 1:15 perc volt a letöltés. Másnap ismét egy javítás fogadott, ami 50 perc alatt jött le. A játék hatalmas helyet foglal és a régebben említett COD: Warzone törlésre is került emiatt. Most attól fogok majd félni, hogyha letörlöm a játékot, ismét szórakoznom kell a frissítésekkel. Ez elkerülhető lett volna, ha a CDPR őszinte lett volna, vagy halasztják a játék megjelenését.
Attól tartok, hogy a kizsákmányolt fejlesztők a vásárlói és befektetői nyomás miatt is az elkövetkező hónapokban keveset fogják látni a saját ágyukat és jöhet a végeláthatatlan túlóra.
Mire a játék elfogadható állapotban lesz, szerintem sokkunk már mással fog játszani. Jó hír, hogy a CDPR azóta elnézést kért (napokkal később) a hibákért és élhetünk a kártérítés lehetőségével is. Viszont az nem fair, hogy az előrendelési modellre épülő marketing erősen ferdített. Nem lett volna szabad kiadni a játékot ebben az állapotban. Szerintem nem lesz megszokott ez az állapot, mert egy másik kiadó nem teheti meg, hogy ennyire bízik a kialakult rajongói bázisra és visszaél a jóindulattal. Egyre jobban érzem azt, hogy illúzió azt gondolni, hogy manapság egy teljes terméket vásárolok. Inkább egy felmérés, béta teszt részese vagyok és csak bízhatom abban, hogy a lényeges hibákat idővel kijavítják. De az igazság ez:
A cégek nem a barátaink. Nem érdekli, hogy én vagy te mekkora izgalommal várjuk a szuper marketingbe csomagolt szórakoztató terméket. A vállalatokat a profitmaximalizálás érdekli, a fejlesztésből származó kiadás megtérülése. Minél gyorsabban, minél többet akar. A megnövekedett igények, idő és fejlesztési költségek miatt el kell fogadnunk a minőségromlást és azt, hogy egy AAA játék vásárlása ma szerencsejáték.
15-20 éve még kísérleteztek a kiadók és fejlesztők. Sokkal szélesebb volt a repertoár, amíg ma egy csomó játék egyforma (erről bővebben ide kattintva olvashatsz). Nem véletlen, hogy ennyi az Open World Akció-RPG, vagy a Battle Royale. Sem az, hogy egy COD és Assassin's Creed alapja sosem változik. Megszokott, bevált formula, túltolt marketinggel. Csak remélhetjük, hogy kevés a termékben a hiba.
Nem bántam meg a Cyberpunk 2077 vásárlását, de egyelőre nem élvezem a bosszantó hibákat és várom, mikor kapom meg azt, amit ígértek.
Kövess az alábbi linkeken!
➡️ Facebook: Nyomj egy Like-ot a Konzol Junkie Facebook oldalára
➡️ Insta: @ziivagyok
➡️ Youtube: Konzol Junkie
➡️ Twitch: Ziivagyok
➡️ Twitter: @ziivagyok
Együttműködési lehetőségért keress fel a konzoljunkie@gmail.com címen.
Kép forrása: spaziogames.it