A legtöbb játék mindig egyforma volt, viszont okkal. Manapság ez csak egy kifogás.
A játékoknál mindig beszélhettünk aktuális trendekről. Space shooter, sidescroll platformer, 3D platformer, open-world és sorolhatnám. Ezeket általában az adott kor legsikeresebb játéka, és az akkori technológia szabta meg. Manapság már az erőforrások miatt kevesebben szeretnének egy 2D sprite-okat használó, 8-bitesnek tűnő játékkal játszani, hiába van rá kereslet (Shovel Knight). Jelenleg inkább a nagyszabású Open World-élmények adják meg a vásárlóknak a "megérte" érzést. Legalábbis a trendek szerint.
A legtöbb játék egymásra hasonlított, már a konzolok kezdete óta. Régen könnyebb volt kitűnni, vagy valami új műfajt kreálni, de manapság ez nehezebb, hiszen egyre több és gyorsabban elkészült játékokkal tudunk játszani. Ezért kevesebb lehetőség van a kitűnésre, és leginkább 4 változatot tudnak elképzelni a kiadók: Sokadik remaster, meglévő műfaj, sorozat másolása és sokadik epizódja, több műfaj összemosása. Biztos ismerős lehet: Nyitott világú, FPS-nézetű akció dús játékmenet, RPG-szerű karakterfejlődéssel és dialógusrendszerrel (Pl: Fallout, vagy Cyberpunk 2077).
A több játékműfaj összemosása számít kreatívnak, újnak; miközben a legtöbb játék nem képes egy műfajt sem kidolgozni rendesen.
Érdekes, amikor mindenből egy picit akarnak lecsípni, közben semmi sincs kidolgozva. Rossz célzás a belsőnézetben, felesleges karakterfejlődési pontokkal, kidolgozatlan beszédrendszerrel, vagy sztorival. Az egyformaság nem csak a rossz másolásával kezdődik. A kameranézet (váll feletti, mint a Resi 4-ben), a főhős attitűdje, a menüpontok design-ja, de még a fegyverválasztó "kerék" külseje is majdnem egyforma. A trendeket követik mindenben, nem pedig a saját ötleteket valósítják meg.
A számok diktálnak, nem pedig te!
Igen, a játékok nem nekünk, hanem a szélesebb rétegnek készülnek. Mindig is ők voltak az előtérben. A casual Fifa játékos, a Béla bácsi unokája, az alkalmi "unatkozom, és nincs más" emberek. Ezért van az, hogy a sportjátékokon NEM alakítanak szinte semmit, és jelenik meg egy játék minden évben maximum más környezetben, és ezért van az, hogy a menüpontok is egyformák. Az egyformaság egyfajta biztonságot nyújt az emberek számára, az "ezzel már találkoztam, ismerős nekem" érzést. Kevés a különbség egy Evil Within, és Resi 4 között, a gombkiosztás is hasonló, így nem kell megtanulni egy egész rendszert. Tudom, hogy az X típusú játéknál melyik gomb a lövés vagy ugrás, hogyan váltok fegyvert. A mai játékos türelmetlen, és nem szeret tanulni.
A Call of Duty nem az agysebészi végzettséget igénylő sztorija, vagy a csodálatos grafikája miatt népszerű. Az agytornát nem igénylő kikapcsolódást nyújtó, rövid kampány, online játék miatt veszik!
Dark Souls, Metal Gear, Nier mind olyan játék, amikbe egy külsős (célközönség) játékos nem feltétlen fog bekapcsolódni, ezért az ilyen játékokkal a kiadók kockázatot vállalnak. A Metal Gear jól ismert, de a sztoriba időt kell áldoznod, mert a sorozat egy fan service (a Phantom Pain akart ezen változtatni...olyan is lett), a Nier pedig kicsit elvontnak tűnhet. Ezért marad a FIFA, COD, Forza, és a többi könnyen emészthető, (akár) évente megjelenő, semmit nem változó, egyforma katyvasz. Minél szélesebb rétegek kedvelik a játékot, minél kevesebben hagyják ott azt (játék élettartamot a DLC küldetésekkel, mikro tranzakciókkal, manapság pedig XP fejlődés manipulálásával, vagy csak online játékkal növelik), annál sikeresebbnek és nyereségesebbnek látnak egy szoftvert.
A bejáratott brand (COD, Assassin's Creed, Fifa, Halo), egyfajta biztonságot és minőséget társíthat, ugyanakkor feldolgozható, már-már könnyűnek mondható játékok. A Dark Souls-t 1 évig pihentettem Anor Londo-ba érkezésem után, majd elővettem és a szívem csücske lett. De ez ritka és kockázatos!
Nem is drága fejleszteni?
Az egyik indok az egyformaságra, a megszaladt költségek szokott lenni. Igen, drágább lett, hosszadalmasabb, több emberi erőforrást igénylő. A GTA 5, 265 millió dolláros költsége az egyik valaha legmagasabb. Sokáig én is ebben hittem, viszont a független fejlesztők sikere és az általuk készített termék bája megcáfolt. A fentebb említett Shovel Knight, vagy Cuphead tárt karokkal és kiéhezve várt közönségbe csapódott be. Az évente megjelenő játékok egyes elemeit a tavalyiból át lehet emelni, mert egy év alatt nincs generációs ugrás a grafikában, maximum kis simítás. Ezek sokszor CTRL+C - CTRL+V alapon készülnek ÚJKÉNT eladva, a parasztvakítástól nem mentes hazug reklámmal. Csak meg kell nézni egy Fifa trailert. A Black Ops 4, pedig a leggusztustalanabb lehúzás, amit eddig az emberek elé tálaltak. A sztori törlésével, a Battle Royale mód hozzáadásával, minimális lett a fejlesztési idő és költség. Csak lemásolják a meglévő multiplayer elemeket, alakítanak rajta, hozzáadnak egy játékmódot és kész a lehúzás. Szánalmas.
Lehet akár máshogy?
Nem. A tény, hogy a vásárlói igények ennyire minimumon vannak, és az emberek többsége nem akar sztorit és megelégszik egy másolattal, vagy egyáltalán nem akar új műfajt; a kiadónak egy lehetőséget nyújt a lazaságra és több profitra. Minden cég a profitmaximalizálásra törekszik. A PUBG, a Fortnite sem kerül eget rengető összegbe. Egyszerű, gondolkodást és elköteleződést nem igénylő, délutáni móka. Ha nekünk nem kell más, akkor ők lecsípnek itt-ott ahol tudnak, a nyereség érdekében. Sajnos, manapság egy szép grafika, összemosott műfajokkal mindent visz. Ritkaságba megy, ha ezt jól csinálják, mint a God of War-nál.
Egy interjú szerint, a God of War megjelenése előtt sem tetszett a Sony fejesének a játék, és egyáltalán nem volt bizakodó. A fejlesztők már a játék készülésének első fázisában szkeptikusak voltak az új iránnyal, és minden ellenük esküdött, amíg meg nem jelent a játék.
A pénz beszél, mi meg tűrjük. De a GTA egy hatalmas kivétel, hiába hasonlít az előző részhez a legtöbb elem. Ez a széria mindig újat hoz, sokat lép előre, és kísérletezik, miközben az alapok biztosak. Ahogy írtam...kivétel. A kivétel pedig ritkaság. Mi tudnánk ezen változtatni, de nem úgy tűnik, hogy fogunk.
Ha tetszik ez a bejegyzés, oszd meg konzolos ismerőseiddel!
Nyomj egy Like-ot a Konzol Junkie Facebook oldalára, és nézd meg a nap hírét, vagy dobj egy üzenetet nekem!
Már az Instagramon is fent vagyok. Megtalálhatsz a @ziivagyok tag alatt.
Együttműködési lehetőségért keress fel a konzoljunkie@gmail.com címen.