Tényleg olyan rossz a gamer-közösség, hogy már a fejlesztők is szóvá teszik?
Több, mint 20 éve játszom videojátékokkal. Ez idő alatt nagyon sok negatív hatás ért olyan apró dolgok miatt, mint a hobbimon belül éppen mit választottam. Gyerekként többször is az iskolai lánymosdóban landoltam csak azért, mert zsebpénz hiányában a szüleim PS2 helyett Xbox-ot vettek. Igaz, a gyerekek gonoszak és kirekesztőek, de a mosdóba zárós mentalitás nem változott felnőttként sem. 20-40 év közti emberek netes fórumokon vitatkoznak szakértőt, üzleti elemzőt játszva azon, hogy éppen melyik profitmaximalizáló cég adott el több gépet. A másik "centiben mérendő" témakör, a "teszterek" pontszáma szokott lenni. Az online közösségek annyira megfelelő vitafórumok lennének az adott hírek, játékok és élmények közös, véleményformáló megbeszélésére; ehelyett 12 évesek agyi szintjén álló emberek napi feszültséglevezető gumiszobájává váltak.
2005 óta vagyok tagja fórumoknak majdnem napi szintű aktivitással, de elég volt!
Az iskolából hazatérve naponta töltöttem el egy órát azzal, hogy visszaolvassam a fórumtémákba érkezett válaszokat annak reményében, hogy valami közösség is kialakul, egy téma iránti szeretetből adódóan. Ehelyett a mai napig azzal szembesülök, hogy egy adott hír alatt személyeskedés, ocsmány stílus, és az érvek alátámasztásának teljes hiánya van jelen. Mindenkinek lehet véleménye, amit meg kell tanulni kezelni, elfogadni. Az ellentétes véleményeket tiszteletben kell tartani még akkor is, ha egy 13 éves írta, hogy "A COD a menő, a többi sz.r!", mert erről szólna egy közösség. A diskurzusokról.
Kutatást végeztem ismerőseim közt, melyben megkérdeztem mi jut eszükbe a gamer szó hallatán. 3 jelzőt adhattak meg, és sokuk megemlítette a toxikus szót is (szinonimát). Sajnos, a valóság az, hogy a gamer-közösség toxikus tud lenni, amire már a fejlesztők maguk is felfigyeltek. Szeptemberben vezető hír volt, melyben (https://kotaku.com/game-designer-says-developers-would-be-more-candid-if-g-1818729507) egy ex Ubisoft designer panaszkodott arról, hogy a közösség tehet róla, amiért a fejlesztők nem nyitottak. Állítása szerint a netes fórumokat ellepik a negatív hangvételű, a játékok fejlesztői verzióihoz destruktívan álló emberek. Pedig egy ilyen verzió publikálásának a lányege az lenne, hogy konstruktív visszacsatolást kapjon a fejlesztő az adott verzióval kapcsolatban.
Úgy gondolom, a Mass Effect-et az internet tette tönkre. Egy félkész, hibás játékot kiadni nem fair senkivel szemben sem, de az Andromeda-nál, az első javítások kiadása előtt már megbukott a reménye annak is, hogy egy szemétből, egy kevésbé szemetet csináljanak. Köszönet a neten lévők lehúzásának.
Mindenki szakértő az interneten, és mindenki tudja milyen a játékfejlesztés. A napi unalom/frusztráció miatt, pedig ki kell nyilvánítani azt a véleményt is, ami adott esetben nem megalapozott, nem releváns, inkább toxikus. De, miért jobb a másikba belekötni, lehúzni a véleményét, vagy éppen alpári stílust felvenni a névtelenség álruhájában?
Tartozni valakihez, valamiért
A szociológiában a szociális csoport azt jelenti: Kettő, vagy több ember kapcsolódik hasonlóságuk, hasonló érdeklődésük miatt, ezzel csoportot alkotva.
A csoport, egyfajta felsőbbrendűség érzetet ad, legyen szó akármilyenről is. A vitakultúra megszűnik, a csoporthoz való tartozás miatt pedig a hierarchia alakul ki. Ez arányos a csoportok közti versengés megjelenésével. "Én jobban, hangosabban védem a csoportom, ezért engem jobban elfogadnak." Minden hobbinak, csoportnak van egy mérgező magja, de a temperamentumosabbak közé tartozik a: politika, sport, zene, és a gaming. Mindenki szeretne egy csoportba tartozni, és minden csoportban feszülnek ellentétek. Melyik csapat a jobb? Melyik zenét érdemesebb hallgatni? A csoporton belüli kisebb csoportban is vita alakulhat ki: "A Metallica jobb, mint a Megadeth." Vita, ami az értékes eszmecserét vinné előrébb csoporton belül is képes torzulni.
Egy csoporton belül több típusú ember van, akik más-más látásmóddal rendelkeznek a világról. Mivel nem mi válogatjuk meg, kiket viszünk közel magunkhoz, ezért eltérő vélemény mellett, eltérő gondolkodású emberek is akadnak. És a világ ettől érdekes. Viszont többségében negatív, feszült, fórum-arcok fejtik ki véleményüket úgy, hogy azt hiszik, az ő szavuk mindent visz. A valóságban, ha szemtől-szemben beszélünk egy, vagy több emberrel, akkor a lehúzó, negatív embereket akár ki is rekesszük a beszélgetésből. Az interneten, és online játékban nincs kirekesztés, nincs a viselkedésünknek retorziója. Jön egy fórum admin, vagy kiraknak a lobby-ból, de ez nem a világvége.
A csoport velejárója a fanatizmus
A gamerekre különösen jellemző a fanatikus viselkedés, aminek az oka egyszerű. Szociális képességek fejletlensége, és az interneten való névtelenség. Valljuk be, a játékosok többnyire egyedül játszanak, és az interneten osszák meg saját élményüket. A névtelenség ennek a legnagyobb oka. Tegyük fel, online játszunk, és a csapatunk veszít. Akkor nem mi, hanem mindenki más hibás az eredmény miatt, ennek hangot is adunk. Nem tudják a nevem, címem, az arcom, ezért teljesen mindegy mit mondok. Ezért van tele az online részleg ordibáló gyerekekkel. Egy 12 éves a valóságban mikor küldene el melegebb éghajlatra, egy harmincast?
A mai társadalom nagyon mérgező tud lenni. Közéleti események, reklámok, média, és a hírek mind arra világítanak rá, hogy értéktelenek vagyunk. Hiányzik belőlünk valami megfoghatatlan, amit nem tudunk pótolni. Az emberek többsége, akik nem tudják ezt kezelni, a biztos pontokhoz ragaszkodnak. Fix munkahely, megszokott sorozatok és filmek, a játékok, amikbe saját pénzt fektettünk. Ezek miatt is képesek fanatikusan védeni saját gépüket, játékukat még akkor is, ha ellenséges stílust vesz fel. Mások véleménye megcsúfítja ezt a fix pontot, ami ellen foggal-körömmel tenni kell.
A konzolháború nem létezik, ez egy marketingesek által kitalált fogalom. Mi, a játékosok tesszük a céges versenyt fanatikus háborúvá az ellenséges viselkedéssel. Rajtunk profitálnak, márkahű felhasználóvá tesznek, majd termékeket értékesítenek; amíg élettelen tárgyak felett vitatkozunk és elfelejtjük azt, amiért egy közösséget alkotnánk: a játékok szeretete, és a fejlesztők iránti tisztelet. Én legalábbis ezért játszom.
Ha Te is mindenhol ott vagy, akkor valamelyiket tedd meg:
➡️ Facebook: Nyomj egy Like-ot a Konzol Junkie Facebook oldalára
➡️ Insta: @ziivagyok
➡️ Youtube: Konzol Junkie
➡️ Twitch: Ziivagyok
➡️ Twitter: @ziivagyok
Együttműködési lehetőségért keress fel a konzoljunkie@gmail.com címen.
Felhasznált források:
http://old.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/a_csoportdinamika_fogalma_jelentsge.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_group