A sport "szimulátorok" az egyik legnagyobb marketing csapda, amire mindig lesz vevő. De miért?
Több évig sportoltam. Foci, kosár, úszás, atlétika, alvásban pedig veretlen vagyok a mai napig. Nem tagadom, gyerekként én is sokat játszottam sportjátékokkal. Az NBA 2K-ban szerettem az általam választott csapatot menedzselni és a fél játékosmezőnyt kirúgni, Kobe Bryant fizetése miatt.
Nyomj egy Like-ot a Konzol Junkie Facebook oldalára, és nézd meg a nap hírét, vagy dobj egy üzenetet nekem!
Számomra egy játék (videojáték) nem jelent mást, mint azt, amit a valóságban nem tehetek meg, nem élhetek át. A valóságban nem lehetek varázsló, aki villámmal csap le a szörnyekre, miközben busás összegekre tesz szert. Nem lehetek bűnöző pszichopata (következmények nélkül), aki csak úgy bepattan mások autójába a rádióállomásokat tekergetni. Nem lehetek kalóz a 17-18. században, sem zombigyilkos, aki csak túl akarja élni a napot. Ezzel szemben sportolni lemehetek -10 fokba is. Persze nem lesz belőlem Jordan, de nagyobb szórakozás mozogva bénázni, mint minden évben megvenni majdnem ugyanazt a terméket. Talán még cukorbeteg sem leszek a testmozgás miatt.
Akármennyit is fejlődhet a technológia, a sport élményét egy játék sosem fogja átadni, hiszen nem mi vagyunk benne. Ráadásul a controller a legnagyobb akadálya a "szimuláció" teljes átérzésének, hiszen akármennyire is fejlesztik jóra az irányítást, hibák mindig lesznek. Egy gomb megnyomása nem adja át a kapura rúgás érzését, a bokatörő cselezés lendületét és sorolhatnám. Igen, ez minden játékra igaz lehet, de ahogy említettem, sportolni akárki, akármikor lemehet, amíg egy sárkányt nem tudok lefejezni csak úgy. Ez esetben a gombok is bőven megteszik.
Sosem értettem miért nem tudják azt megcsinálni, hogy 2-3 évente dobnak ki egy adott sportjátékot. Valljuk be, elég kevés dolgok szoktak változni az éves megjelenés során. A csapatkereteket megtudjuk oldani egy letöltéssel, kisebb-nagyobb változásokat miért nem (irányítás, hangok)? Jobbat tudok. Mivel nem szorítana az éves határidő, miért ne adnának bele apait-anyait a fejlesztők és rukkolnának elő mind grafikai, és mechanikai szempontból elfogadható játékkal, amihez nem kéne hozzányúlni pár évig? Megnézhetjük egy sportjáték árát az év előre haladtával mennyit veszít az értékéből. Sokkal drasztikusabban, mint más játék. Az előző évi játék nehezebben, de mondjuk 2-3 évvel azelőtti pedig nagyon nehézkesen válik értékesíthetővé. Ki az, aki most megvenne egy Fifa 2008-at?
Miért adnak ki évente sport játékokat?
Marketing. Minden régiónak megvan a maga sportja. Amerika az NFL-ben, amíg Európa a tradicionális fociban hisz. Sokkal több ember vevő ezekre, mint mondjuk egy sztori-központú, vagy logikai játékra. Ezek egyszerű játékok. Mész, megnyomsz pár gombot, és gól. Körülbelül az FPS játékok egyszerűbbek talán. A sport rengeteg ember fantáziáját mozgatja meg, így nem igen lehet mellé lőni. Persze a folyamatos bevétel, és az értékcsökkenés miatt kell évente kiadni egy jobbnak mondott verziót. Sőt, az EA szinte csak a FIFA részekből él. Hiába van más produktumuk leginkább a focis szoftvereladások viszik a céget.
Mellettük szóljon, hogy nem minden nap játszhat az ember kedvenc sportolójával, csapatával és nem minden nap verheti le az általa utált játékost. Manapság szépek, okosak és online ligákat is csinálhatunk, ami hosszabb távon elég jó móka. Persze ha újra születnék, sem lenne esélyem LeBron James ellen, így marad a virtuális környezet. Az utóbbi mondatot, pedig megcsinálhatnák pár éves megjelenéssel, esetleges frissítéssel is. Éves lehúzásnak tartom a sport játékokat, amit a közönség előszeretettel benyal, csak azért, mert CR7, vagy Messi haja évenként változik. (titok: a WWE játékokat nagyon szeretem, de pssszt.) És ti?
Ha Te is mindenhol ott vagy, akkor valamelyiket tedd meg:
➡️ Facebook: Nyomj egy Like-ot a Konzol Junkie Facebook oldalára
➡️ Insta: @ziivagyok
➡️ Youtube: Konzol Junkie
➡️ Twitch: Ziivagyok
➡️ Twitter: @ziivagyok
Együttműködési lehetőségért keress fel a konzoljunkie@gmail.com címen.