Hogyan alakul majd a Nintendo Switch jövője? A siker csak kezdeti, vagy tartós?
Érdekes cégnek tartom a Nintendo-t. Több olyan "simlije" van, amiket sok játékos nem tud elnézni, mégis egy olyan név a játékiparban, amelynek neve erősen ragyog. A borzasztó youtube politikája, és a múltban ragadt marketingje, ami szándékos hiánygenerálásra épül. Magyarán úgy csinálnak, mintha nem gyártanának elég gépet, így te nem kaphatod meg azonnal, várnod kell, amíg valahol csak-csak lesz. Mindig azt gondoltam, egy harmadik fél, aki a Wii bevezetése óta nem kíván harcolni a nagyokkal, inkább bezsebeli a többiek által meg nem célzott réteg figyelmét. Szeretem, hogy új dolgokkal próbálkozik, és nem kis kockázatot vállalva valami mást mutat, eltérőt, színeset. A Wii U sikertelensége után hova tovább? A játékipar egyre gyorsabb változásával lépést alig tarto Nintendo képes lesz a csúcs meghódítására?
Múlt és jelen sikerei
A cégóriás egyaránt jelen volt a konzol és handheld piacon, ami elég érdekes egy témakör. Melyik Nintendo konzol volt a legsikeresebb az NES megjelenése óta? NES, SNES, Wii. És a kevésbé sikeres? N64, Gamecube, Wii U. Ha úgy vesszük, konzol téren elég vegyes eredményeket értek el, pedig az N64 nem számított egy gyenge gépnek, a Gamecube pedig több alkalommal is megmutatta, hogy a top gépekkel szerették volna versenyeztetni. Handheld piacon, pedig no comment a fergeteges sikerekre, amit nem érdemes tovább ragozni. Látható, hogy inkább a handheld piac fekszik, ami magyarázatot adhat arra, hogy a Switch inkább ebbe a kategóriába tehető.
Olvashattunk róla, hogy milyen eladási rekordokat döntögetett a gép, de úgy gondolom még korai izgulni. Egy terméket úgynevezett termék-életgörbével tudunk felvázolni (több szakasza van, de ez nem lényeg). Ha megjelenik egy termék, akkor az előkészületektől (marketing például) függően megnövekszik az eladások száma. Megesik, hogy lassan, de a gyors sem kizárt, így nem csoda, ha a nemrég megjelent Switch-et viszik. Itt jön képbe a fentebb említett hiánygenerálásra épülő marketing, ami bizony működik. Elég vegyes a siker jóslása, ugyanis olvasni arról, hogy már most kezd stagnálni az érdeklődés, máshol arról, hogy a Wii-t is beelőzheti.
A Switch borús jövője?
A casual játékosok megcélzása most is jelen van, erre nem csak a gyengébb hardware a magyarázat, hanem a gép alapkoncepciója. Ez egy handheld, konzol lehetőséggel, amit a dokkoló old meg. Ezzel nagyon széles réteget akarnak megcélozni, de ezt nem feltétlen tartom jónak. Eddig a gép olyan is-is. Mindkettő réteget akarja, de egyikben sem kiemelkedő. Handheldnek: drága, az akksi elmegy, túl hatalmas a gép, de szerencsére belül erős gép ketyeg. Konzolnak: elég gyenge, és ha a cél a vásárlók meggyőzése, akkor nehéz lesz az egyre erősebb gépek tulaját átcsábítani. Az új vásárló pedig megfontolja majd mit vegyen, és elsősorban ezt a játékok fogják eldönteni.
A gépből idővel biztos lesz újabb kiadás, és nem csak új modelltípus, hanem belső változtatásra is lehet számítani, ahogy a papírforma mutatja, ez egy trend lesz. Érdekesség, hogy a memória nagysága leginkább a Capcomnak köszönhető, aki szabályosan nyaggatta a Nintendot annak bővítéséért, eredetileg ennyi sem lehetett volna a költségek megfogása miatt.
2 út a csúcsra
Third-party fejlesztők meggyőzése: A legfontosabb, hogy a gépen (ami amúgy elég fejlesztőbarátra sikerült) a fejlesztők örömmel dolgozzanak és a kiadott munkára büszkén nézhessenek fel. Egyelőre a Switch-en dolgozni "ciki", és kevesen érdekeltek benne. Persze lesznek sportjátékok (Fifa, NBA 2K), de senki sem fogja lecserélni a "nagygépes" élményét erre a kis gépre. Lesz egy több éve megjelent és kicsit elavult rendszerűnek és réginek számító Skyrim, ami inkább egyfajta puhatolózás lesz, egy hardware teszt úgymond. A külsős fejlesztőket csak a gépek eladásának száma fogja meggyőzni arról, hogy megéri a Switch.
Indie-szféra: Hallhattuk, hogy a gép nagyon indie-barát, a fejlesztői eszköz olcsó, és a Nintendo bizakodó ebben a témában. Szerintem egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben ezeknek a kisebb fejlesztőknek, és ha a Switch-nél ügyes emberek dolgoznak, akkor a gép úgy vonulhatna be a történelembe, mint "az indie-fejlesztők legjobb barátja".
Összegzés
Megbukik? Nem hiszem, de nehéz dolga lesz az biztos. Észre lehet venni a piac alakulásán, hogy vannak cégek, akik azért néha kikacsintanak egy másik területre. A Nintendo a mobiljátékokra, addig az Microsoft a Pc-re, egyedül a Sony érdeke a Konzol piac, aminek első helyéért NAGYON is kapar.
A Switch egyik szerencséje, hogy nem a Wii brandet akarja meglovagolni, amit a Wii U totálisan lerombolt, hanem új névvel, új lehetőségekkel jelentkezik. Egyelőre egy Zelda gép, és ha lesz rá több külsős játék, akár Youtube vagy Netflix, akkor van benne potenciál. Bár nem látom, hogy valaki utazás közben telefonon hallgat zenét, facebookozik, és közben még egy hatalmas féltéglán játszik. Ha a Switch tudná ezeket az általánosságban használt funkciókat úgy, hogy játék közben akár élhetjük internetes életünk, akkor az már egy plusz. Bukás, vagy diadal?